Energifallet IRL

Energifallet-Agnes här. Tjena. Jag tänkte berätta lite om det skojiga besöket jag gjorde på Gyllenforsskolan i Gislaved förra veckan. Jag träffade klass tre och fyra med tillhörande lärare och hjälpte till med två energifyllda lektioner.

Undervisning och skolbesök är inget vi vanligtvis pysslar med i Energifalletgänget, det sköter ju såklart alla braiga lärare runtom i Sverige. Men någon gång ibland är det kul att komma ut i klassrummet och vara med om Energifallet-övningarna i verkligheten. In real life (IRL), så att säga. Då vet jag liksom garanterat att jag jobbar med världens bästa läromedel om energi!

Vad är energi egentligen? Var finns den? Och skulle vi klara oss utan den?

De frågorna fick barnen fundera på under tiden vi såg Energispanarfilmen.

130117_falcon_scene_v2

Filmen fick eleverna att flabba rejält, men det dök också upp ett par frågor kring innehållet. Varför var det dåligt att korna pruttade? Finns verkligen energi överallt? Spelar det någon roll för planeten vad lilla jag gör? Det blev en spännande diskussion. En hel timme orkade vi prata om energi, med hjälp av bildspelet Tankar om energi.

Energi är rörelse. Som i vinden som blåser, det är energi på väg. Men energi kan också finnas lagrad, i ett träd till exempel. När det brinner omvandlas den lagrade energin till värmeenergi och ljus. Energi kan aldrig försvinna, den övergår bara från en form till en annan.

Energi finns överallt. I klassrummet. I oss. Och energi finns som elektrisk ström i eluttaget på väggen. Klarar vi oss utan energi? Vi klarar oss nog utan elektricitet en stund. De flesta i klassen hade varit med om strömavbrott hemma, alla utom två tyckte det var ganska mysigt. Då kan man tända levande ljus och låta bli datorn en stund och mysa med familjen. Men det blir ju jobbigt helt utan elektricitet, tänk på alla sjukhus till exempel, där är det jätteviktigt.

Men klarar vi oss helt utan energi? I en endaste sekund ens? Ja, trodde några barn. Okej, om vi tänker på var energi finns. I vår mat. I oss. I solen. Vi kanske klarar oss utan mat ett tag, men inte så värst länge. Och solen behöver vi ju verkligen. Och det är ju svårt att klara sig utan energi om man själv består av energi. Nä, vi klarar oss inte utan energi var vi överens om.

Är plåster energi? undrade en tjej. Ja, det finns energi i ett plåster. Tänk på att energi är rörelse, eller förmåga till rörelse. Tänk dig att du slänger plåstret i papperskorgen och soporna sedan eldas upp i ett kraftvärmeverk. Då bli det lättare att se att plåster innehåller energi. Först är energin lagrad i plåstret, sedan övergår den till värmeenergi. Här sker en energiomvandling.

cow_scene1

Med det där med kossorna då? Jo, alltså kor rapar och pruttar ju en himla massa, och det som kommer ut är faktiskt växthusgaser som är dåligt för klimatet. Men vi kan ju inte förbjuda alla att prutta. Det måste ju finnas andra saker vi kan göra för att vara snällare mot klimatet. Barnen kunde redan en hel del om detta. Förnybar energi är till exempel viktigt. En kille i klassen berättade att de hade solceller hemma på taket. Vi kan också bli energismartare genom att stänga av saker vi inte använder, inte duscha i hundra år och byta ut alla gamla energislukande glödlampor till LED-lampor.

Vi pratade också om hur vi kan transportera oss smartare. Gå. Ja. Cykla. Jepp. Åka buss. Jajemän! Tåg? Såklart! En kille kom också på att om man äter jättejättejättemycket mat, så man blir rund, så kan man rulla dit man ska. Klyftig idé? Jorå! Energismart knep? Nja, all den där maten man måste äta för att bli helt rund, innehåller ju väldigt mycket energi, så kanske inte ändå.

Vi testade också att göra egna ballongbilar med hjälp av leksaksbilar, ballonger, sugrör och tejp. Det råkade vara en väldigt solig och fin dag så vi byggde och ballongbilsrejsade utomhus.

gyllenforsskolan_ballongbilsrejs

Ballongsbilsrejs ute på skolgården

 När det var dags att sluta för dagen ville barnen inte riktigt ge sig förrän de fick se Energispanarfilmen en gång till. Sedan råkade de få syn på att det finns filmklipp om hur man gör ett citronbatteri och en bakpulverbomb. Så vi tittade på dem med! Superspännande, tyckte de! Men favoriten var ändå kopruttarna!

Allra allra sist fick barnen berätta vad de tyckte om Energifalletövningarna. Nästan alla räckte upp handen och ville säga någonting. Jättebra! Jättekul! Jätteintressant! Jätteroligt! Till slut slog klassläraren ut med armarna och lät alla svara på en gång:

JÄTTEBRAJÄTTEKULJÄTTEINTRESSANTJÄTTEROLIGT!!!

🙂

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.