Energifallet på nätet, i radio och i framtiden

20131121_111125

Det finns många sätt att dela med sig av sina erfarenheter och energismarta tips från Energifallet. I klass 6 på Åkerskolan dokumenterades Energifallet på tre olika sätt under en och samma dag: genom elevernas egna energibloggar, i framtidsbrev och genom ett radioreportage. Hur gjorde de då? Här får du veta mer!

Agnes Vungi, aktiv i Naturskyddsföreningens Jönköpingskrets, gör just nu sin praktik på föreningens rikskansli. I förra veckan besökte hon Åkerskolan i Åkers Styckebruk mellan Södertälje och Eskilstuna. Här berättar hon om hur en sjätteklass jobbade med Energifallet och dokumenterade sitt arbete.

Dagen började med ballongbilsrally
På Åkerskolan i Åkers Styckebruk jobbar eleverna med Energifallet i både NO, SO, engelska och svenska. Dagen då jag besökte skolan hade lärarna Anna Djäknestam och Ida Brånn slagit ihop NO- och SO-undervisningen, och klassen jobbade hela förmiddagen med att bygga ballongbilar från övningen Uppfinnaren. Klassen gjorde sin egen version av övningen där eleverna själva fick lista ut hur de skulle få en bil att röra sig. Knepigt! Sedan var det tävling om vilken bil som kunde komma längst. En bil körde en centimeter framåt, en annan rejsade iväg hela 310 centimeter. Efteråt diskuterade klassen varför vissa bilar fungerade bra och andra inte lika bra. Vad var det för energi i bilen? Jo, rörelseenergi. Men hur fick den uppblåsta ballongen energi nog att sätta fart på bilen? Och varifrån kommer energin i lungornas muskler? Klassen upptäckte att de kunde spåra nästan all energi tillbaka till solenergi.

20131121_102223

Åkerskolan och energifallet i radio!
Efter rallyt fick eleverna rita sina egna energitjuvar. Alla gjorde tre var – en liten, en mellanstor och en stor tjuv. De blev jättefina! Nästa uppgift var att Stoppa energitjuvarna genom att sätta upp de ritade bilderna på olika energislukare i skolan. Plötsligt dök radio P4 Sörmland upp och hängde med på övningen, och det blev ett helt radioinslag om det. Lyssna gärna!

Framtidsbrev att läsa efter nian
Under eftermiddagens svenskalektion arbetade klassen med Framtidsresan. Eleverna fick fundera över vilka vanor de skulle ha och hur deras olika livssituationer skulle se ut i framtiden. Sedan fick de skriva ett brev där de berättade om sig själva som om det verkligen var år 2023. När de är klara med breven kommer läraren Susanne de Brun Mangs att samla in dem, och inte dela ut dem igen förrän eleverna gått ut nian!

Varje elev energibloggar
Klassen har också startat en blogg om hur de jobbar med Energifallet, och genom den hittar man även varje elevs alldeles egna energiblogg. Mot slutet av dagen fick eleverna i blogguppgift att reflektera över förmiddagens bilbygge och energitjuvsjakt i sin egen blogg. Kolla gärna in de olika bloggarna!

blogg

Innan klassen gick hem för dagen fick de berätta vad de tyckte varit allra roligast. Många tyckte om ballongbilarna, eftersom det var kul att tävla och man förstod hur rörelseenergi fungerar. Många tyckte också det var spännande med brevet till sig själva eftersom de fick fantisera om framtiden.

Pssst! Två tips till!
Till sist kommer här ytterligare två tips på hur klassen kan dokumentera och sprida sitt energi- och klimatarbete:
1. Kolla in Klassens Energibok! Det är ett verktyg som hjälper eleverna att skapa e-böcker att sprida vidare till kollegor och föräldrar.
2. Testa övningen Skapa publicitet i media – förändra världen. Den är än så länge anpassad för årskurs 7-9, men en version för de yngre är på gång, så håll utkik på Energifallets hemsida!

Lycka till!

Vill du kontakta Agnes Vungi? Mejla henne på agnes.vungi@naturskyddsforeningen.se