Framtiden som ögonöppnare

GÄSTBLOGGARE! Är du lärare, lärarstudent, rektor, elev eller på annat sätt engagerad i skolfrågor och har något skoj att berätta om – då kan du bli vår nästa gästbloggare! Maila skolbloggen!

Denna vecka gästbloggar Lotta Gildebrand, pedagog på Dalarnas museum. Hon har arbetat med Den flytande staden – en vandringsutställning av och för ungdomar om vår livsstil i en hållbar framtidsvärld.

Året är 2113. Vår jord har varit med om en utveckling utan dess like som tvingat människorna att tänka klokt för sin överlevnad. Stigande havsnivåer och en ökad befolkning har lett till att människor bosatt sig i flytande städer. Att bo kompakt i kollektiva skyskrapor är vardag. Liksom att inte ha tillgång till verklig natur.

Detta är inledningen till en utställning om hållbar utveckling som just nu visas på Dalarnas museum i Falun. Under ett års tid har ungdomar i Norrköping, Örebro, Kristianstad, Linköping och Falun träffats på respektive ort och funderat över hur framtiden kan komma att se ut. Deras uppdrag var uppbyggt kring tre frågor:

  • Hur vill du att ditt framtida samhälle och din vardag ska se ut?
  • Vilka förändringar har krävts, i t ex vår nuvarande livsstil och tankesätt, för att vi ska ha lyckats nå fram dit?
  • Hur vill du att denna framtidsvision ska gestaltas?
den_flytande_staden

Om hundra år, hur drivs vår stad? Hur producerar vi mat? Vad har vi för normer? Hur gamla blir vi? Det några exempel på frågor som ungdomarna som tog fram utställningen fick fundera över. Foto: Anders Nilser.

Ungdomarnas arbete utmynnade i en vandringutställning som heter Den flytande staden, och är en del av Framtidsland som visas på Arbetets museum i Norrköping. Detta är en utställning gjord av ungdomar, för ungdomar. Den visas för skolelever av våra pedagoger, men är även öppen för allmänheten. Genom att arbeta med värderingsövningar på temat hållbarhet, kan eleverna få upp ögonen för hur deras livsstil påverkar jorden. Tanken är att de ska få med sig verktyg för att kunna leva mer hållbart. Och gärna en känsla av att det känns bra att vara en del av lösningen, istället för en del av problemet!

den_flytande_staden_elliot

I den flytande staden har normer kring kön suddats ut. Ett androgynt utseende är skönhetsidealet. Foto: Anders Nilser.

Vi går ombord på Ark 17, den flytande staden, där vi hälsar på hos Elliot, en tonåring som låter oss läsa hens dagbok. Samhället är mer jämställt och vilket kön man har är oviktigt. Vi får aldrig veta om Elliot är en pojke eller flicka. Folkrörelsen Våga ta steget har i 100 år drivit frågor om jämlikhet, jämställdhet och gemenskap för ”att motverka kategorisering och särbehandling av människor beroende på kön, sexualitet, ålder och etnicitet”. I dagboken avslöjas vad Elliot längtar efter, som att kunna springa över en äng eller att gå ut i en skog, något som hen bara kan drömma om. Det finns varken ängar eller skog på Ark 17. När Elliot läser historia, skrattar hen åt att vi under 2000-talet använde mobiler. Istället för mobil har Elliot ett chip i armen. Hur det fungerar överlämnas till besökarens fantasi.

Det är ont om tyg på Ark 17. När man tröttnar på ett plagg, går man till valfritt Objektotek för att byta till ett annat. Man tar till vara det man har och lagar om något går sönder, vilket innebär att det på Ark 17 finns många jobb inom reparation och remake.

den_flytande_staden_tetrishus

I den flytande staden liknar husen tetrisblock och har fiffiga tekniska lösningar. Foto: Anders Nilser.

Vi ser samhällslösningar där man bor i tetrisliknande hus, och man odlar mat både på taken och i roterande växthus. Under den flytande staden döljer sig tekniska lösningar med alg- och fiskodlingar. Om man vill resa mellan två flytande städer, kan man antingen ta undervattenståget eller snabbfärjan. Ombord på Ark 17 är det elcyklar utrustade med både snöplog och åskledare som gäller när man ska förflytta sig. Om man nu inte förflyttar sig med linbanan.

I slutet av visningen får eleverna göra en personlig reflektion över vad som är viktigast i livet. För att kunna leva mer hållbart behöver man själv må bra och värna det som är viktigt för en! Innan eleverna lämnar utställningen, får de skriva klimatsmarta tips på en vägg. Förhoppningsvis har besöket hos oss gjort avtryck hos eleverna. Det kanske till och med kan bli början till en förändrad livsstil?

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.