Gästbloggare: Energipedagogen som stoppar barn i lådor

GÄSTBLOGGARE!  Är du lärare, lärarstudent, rektor eller på annat sätt engagerad i skolfrågor och har något skoj att berätta om  – då kan du bli vår nästa gästbloggare! Maila skolbloggen!

Denna vecka gästbloggar energipedagogen Samuel om sitt uppdrag att berätta om energi för både elever och lärare!

Varje gång jag tar fram mina två lådor vill alla barn ner i dem. Vad det är med barn och att krypa ner i lådor är lite oklart men det är ungefär som med katter, de verkar trivas när det är lite mörkt och trångt. Att sedan syftet är att de ska få uppleva hur deras egen kroppsvärme höjer temperaturen i lådan genom energiomvandlingen i deras egen kropp får ses som en bonus. Jag brukar använda en låda till barnen och den andra lådan i samma storlek  till att se hur värmen ökar tack vare den värme som en glödlampa avger.  Det blir ett bra sätt att se hur olika energiformer i slutändan ofta slutar som värme.

21

Elda knäckebröd – vi äter ju mat för att fylla kroppen med energi. Knäckebröd innehåller ju energi som vi får i oss och sedan kan omvandla till rörelseenergi och värme i våra kroppar. Frågan är om man kan elda knäckebröd och omvandla energin i det direkt till värme? (Foto: Gävle Energi)

Jag som har möjlighet att till och från få göra dessa experiment med barn inom förskola och grundskola jobbar som energipedagog för Gävle Kommun. Jag har till uppdrag att sprida kunskap om energi i vår vardag och hur vi alla kan bli lite mer energismarta. Jag påbörjade detta projekt i mars i fjol och projekttiden närmar sig sitt slut. Det jag konstaterar är att så väl barnen som lärarna uppskattar besöken som dels innehåller energiexperiment och dels förklarar varför det är viktigt att inte slösa med energi i onödan.

energipedagog05

Här stoppar jag barn i låda på Lilla Sätraskolan i Gävle. (Foto: Gävle Energi)

Jag jobbar inte bara mot barnen utan även mot pedagogerna. De får själv en utbildning i sitt eget energibeteende plus att de vid ett uppföljande tillfälle får ta del av pedagogiskt material för att fortsätta jobba med energi och hållbarhet mot barnen. Här tipsar jag bland annat om Energifallet men även andra material som kan var användbara. Något som förskolorna ofta gör på egenhand efter att jag varit på ett besök är att använda de små energimonstren för att hitta energitjuvarna i vår vardag. Det får så väl barn och pedagoger att lyfta blicken och bli lite mer energismarta i sin vardag.

23

Bollraket –  visar på omvandlingen av lägesenergi till rörelse energi samt hur energi kan överföras från en sak till en annan. (Foto: Gävle Energi)

Att det är viktigt att synliggöra den energi vi använder är det ingen tvekan om. Det vi inte ser eller kan ta på är svårare att förhålla sig till. Med roliga experiment och exempel på varför vi behöver bli mer energismarta och klimatmedvetna bidrar jag i min dagliga vardag till att rusta dagens unga för att kunna göra mer medvetna val i sin vardag.

//Samuel Costa Nordvall

Energipedagog för Gävle kommun och deras bolag

Vilket är Samuels energismartaste tips?

Mitt bästa tips är nog att se till att duscha korta duschar då det både sparar mycket vatten och energi. Mellan 5-7 minuter är lagom men gärna kortare om man kan och glöm inte att stänga av vattnet när du tvålar in dig. Minskar man sin duschtid från 15 min till 5 min tre gånger i veckan under ett år kan man spara mellan 800-400 kr beroende på hur man värmer sitt vatten. Varje vecka bidrar den minskningen grovt räknat med att man sparar ett badkar med vatten, ca 240 liter.

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.