Global demonstration för fred och klimaträttvisa

demonstation

Klimattoppmötet i Paris i december kommer att genomföras enligt planerna. Allmänhetens stora klimatdemonstration för att sätta press på världens ledare att agera klimatfrågan, har däremot förbjudits. Vad säger klimatrörelsen om att civilsamhällets engagemang tystas ner som följd av terror?

Idag har det gått en vecka sedan de omskakande terrorattentaten i Frankrikes huvudstad Paris. Om en och en halv vecka drar FN:s klimattoppmöte, COP21, igång. Frankrikes premiärminister menar att det är viktigt att de politiska förhandlingarna sker som planerat. Däremot har en rad sidoarrangemang ställts in, bland annat har den stora klimatmarschen som tiotusentals demonstranter tänkt delta i förbjudits av franska myndigheter. Även konserter och seminarier med koppling till klimatmötet har ställts in.

Organisationen 350.org, som står bakom klimatmarschen i Paris och i länder världen över, uppmanar i ett pressmeddelande alla som tänkt demonstrera att göra det. Detta oavsett om de gör det i Paris eller i sina egna länder.

Den svenska ungdomsorganisationen Fältbiologerna skriver i en debattartikel i Dagens Arena om varför det är problematiskt att klimatfrågan ställs emot terrorism. Frågor om fred och rättvisa hänger ihop med klimatfrågan, och om terroristerna lyckas tysta våra röster så har de vunnit, menar organisationens ordförande Sara Vikström Olsson.

Vill din klass också engagera sig inför klimatförhandlingarna? Nedan finns lektions om hur ni kan jobba med kampanjer i skolan.

 

Skapa en kampanj eller haka på en befintlig

Just nu pågår massor av kampanjer för att visa att civilsamhället bryr sig om klimatförhandlingarna i Paris. Klimatstafetten Run for your life som vi bloggade om förra veckan har nu tagit sig till Skåne och fortsätter till Danmark senare i dag. Den 29 november hålls klimatmanifestationer på arton orter i landet.

Om ni hellre vill skapa en egen kampanj, kom överens om en fråga som klassen brinner för. Låt eleverna diskutera:

  • Varför är frågan viktig?
  • För vem är frågan viktig?
  • Vilken förändring vill vi åstadkomma?

Låt eleverna formulera ett huvudbudskap och fundera över begreppen nyhetsvärde, lokalt intresse, genomslagskraft och förändringspotential.

Gör en mediestrategi för att få genomslag för kampanjen. Här följer några exempel på hur kampanjen kan genomföras:

  • Namninsamlingar
  • Demonstrationer
  • Egna undersökningar
  • Aktioner, till exempel flash-mobs
  • Utställningar
  • Textmaterial, till exempel affischer och flygblad.

Fler tips på hur man lyckas med kampanjen och når ut i media finns i övningarna.

Skapa publicitet – påverka där du bor för åk 4-6
> Skapa publicitet i media – förändra världen för åk 7-9