Skippade läroboken – höjde betygen

Katarina Fornell är matte- och NO-lärare på Apelgårdsskolan i Rosengård i Malmö. Hon är också en av lärarna som deltar i Naturskyddsföreningens satsning Energifallets högstadiespecial.
 
I en artikel i tidningen Vårt Malmö berättar Katarina om hur hon lade undan matteböckerna och i stället tog hjälp av bland annat en SMART Board, gratis läromedel och samarbeten med omvärlden för att öka elevernas motivation och engagemang i undervisningen.

Det gick åt för mycket tid åt att hämta glömda böcker och att för många elever inte kunde jobba för att de hade glömt matteboken hemma.

Katarina

Apelgårdskolan ligger i ett socialt utsatt område och får kontinuerligt under läsåret in nya elever med låga grundkunskaper, och det är en utmaning för Katarina och hennes kollegor att motivera eleverna till lärande. Att tänka utanför boxen i undervisningen resulterade i att eleverna gick ut nian i våras med högre betyg i matte och NO än snittet i Malmö.

Genomgångar med klassen håller hon på den interaktiva skrivtavlan SMART Board, och uppgifterna får eleverna lösa på papper eller datorn. Katarina använder sig också av gratismaterial och samarbeten med företag, föreningar och organisationer. När de arbetade med energi och klimat använde de sig av material från Naturskyddsföreningen och gjorde studiebesök på IKEA (som gick så bra att IKEA hörde av sig och ville att skolan skulle komma tillbaka).

Ut i verkligheten med Energifallets högstadiespecial! Elever från Apelgårdsskolan tillsammans med hållbarhetskoordinatorn på IKEA Malmö.

Ut i verkligheten med Energifallets högstadiespecial! Elever från Apelgårdsskolan tillsammans med hållbarhetskoordinatorn på IKEA Malmö.

De alternativa vägarna i undervisningen gav gott resultat och skolan rektor Ulrika skog uppmuntrar sina medarbetare att hitta nya metoder för lärande. Det är de stora utmaningarna som motiverar eleverna till att lära. Undervisning baserad på verkliga upplevelser, att ta in omvärlden och skapa ett meningsfullt lärande där saker sätts i sammanhang kan vara nyckeln till att engagera elever , menar Ulrika. Metoden är  inte ämnesberoende, utan kan användas både ämnesövergripande och i enskilda ämnen.

Katarina och hennes elever står nu som förebild i två  instruktionsmoduler i Skolverkets Läslyftet. Den ena av dem kan du titta på här!

> Läs hela artikeln här!

> Läs mer om Energifallets högstadiespecial

Katarina Fornell har också inspirerat till den nya Energifallet-övningen Skolstolen – en designuppgift för årskurs 7-9 som handlar om hållbar möbeldesign. Klicka här för att komma till övningen!

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.