Sol på hållbara högstadielärare i Dalarna

Under KNUT-dagen i Borlänge förra veckan fanns Naturskyddsföreningen Dalarna och riks på plats på en heldag för pedagoger med temat ”ENERGI – Solen, maten, bensinen, klimatet, orken…”. Naturskyddsföreningen riks höll i workshops för lärare i både åk F-6 och åk 7-9 om hur Energifallet.se kan hjälpa till att knyta in hållbar utveckling i undervisningen. Allting självklart kopplat till Lgr 11! Du hittar lektionstips längre ner i blogginlägget!

Eldsjälen och projektledaren för KNUT-projektet i Dalarna, Lisen Vogt, hälsade alla välkomna innan vi körde igång Energifallets pass. Om någon har missat det fram tills nu så är Energifallet.se Naturskyddsföreningens läromedel för hela grundskolan om energi och hållbar utveckling. Det första workshoppasset började och vi hade inte särskilt svårt att hitta energitjuvar i den stora salen vi var i, men som vanligt så hamnade ändå många energitjuvar just på min dator… Vi lyfte exempel på praktiska övningar från Upplev energi som finns både för F-3 och 4-6, vi pratade om kopplingen mellan en plastpåse och växthuseffekten (”Känn växthuseffekten” i Upplev energi) och resonerade kring om Energispanarfilmen kunde passa att visa för just deras elever eller inte. Vi har själva börjat ifrågasätta hur pedagogiskt lämplig den är och att den inte står för sig själv, men kan fungera för att få igång ett samtal.

knut-dagen4-kompri

Efter lunch så gick jag och ett gäng 7-9 lärare ut i solen för att testa solceller och för att lista ut olika smarta konstruktioner som, med hjälp av solen, skulle kunna hjälpa någon som inte har tillgång till elektricitet i sin vardag (Solcellslabb 7-9). Skaran som samlades runt bordet visade sig i stor utsträckning vara mattelärare, och vi började prata om föråldrade matteboksexempel som tar upp chipspåsar och hamburgare snarare än förnybar energi, energismarta transporter och andra exempel som finns i ett modernt och hållbart samhälle. Allting går ju att räkna på!

Uppsala-solcellslabb

Efter att ha låtit eleverna testa solceller och komma på egna konstruktioner för en bättre värld så går det att djupdyka i Sveriges energiförsörjning i övningen Energi 2030, och varför inte skriva en insändare till lokalpressen om hur energiförsörjningen på er skola eller i ert lokalsamhälle kan effektiviseras? Kolla närmre på skolans egen energiförsörjning med hjälp av övningen Energismart skola och ta det vidare genom övningen Energireportern eller Skapa publicitet i media! Om ni lyckas få in en insändare, eller skapa annan respons från media så blir skolarbetet ännu mer relevant och engagerande!

Aktuellt tips att samtala om med dina elever! Idag, tisdag 23 september, möts ledare från hela välden i New York för att lägga grunden för ett ambitiöst gemensamt, bindande avtal i Paris 2015. Läs mer på FN:s webb. Som samtalsunderlag för engelska på lite högre nivå finns ett superfärskt och aktuellt ”TED talk”/ föreläsning av Nicholas Stern(17 minuter). Mer samtalsunderlag ”Rekordmånga väntas demonstrera i New York för miljön”.

Stay cool, stay in school (eller i solen med solceller).

Johline, kommunikatör och fortbildare på Energifallet

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.