Tips på övningar från Energiutmaningen

DSC_0159

Har du gjort alla Energifallets övningar och längtar efter fler? Eller vill du arbeta mer med dramapedagogik i din undervisning? I skolmaterialet Energiutmaningen är just lekar, drama och elevernas egen nyfikenhet viktiga utgångspunkter för lärandet. Spännande, tycker vi! Därför vill vi gärna tipsa om några av de övningar som Energiutmaningen innehåller.

Men vad är egentligen Energiutmaningen? Jo, det är ett projekt som startades i Värmland 2009 av energi- och klimatrådgivaren Ulrika Thorén, pedagogen Anna Uller och dramapedagogen Jenny Lakmaker (se bilden ovan). Sedan dess har ett gediget material om hur man kan arbeta med energifrågor i årskurs F-6 arbetats fram, och det har också hållits massor av lärarfortbildningar. I förra veckan höll Ulrika, Anna och Jenny i en fortbildning på Jättestenskolan i Grums, och Energifallet var på plats.

Sol och solskyddsfaktor gav massor av energi
Dagen började med att vi lekte leken Sol och solskyddsfaktor (sidan 143 i Energiutmaningens pärm). Den går ut på att varje person i hemlighet utser någon i klassrummet som är sol och någon som är solskyddsfaktor. Sedan gäller det att skydda sig från solens strålar genom att hela tiden ha solskyddsfaktorn mellan sig själv och solen. Gissa vad som händer när alla gör det samtidigt? Det blir svettigt! Vi avslutade med att tillsammans diskutera om övningen gav eller tog energi:
”Vi gav allt och har ingen energi kvar” sa en lärare.
”Jag blev glad och fick massor av energi av leken”, tyckte någon annan.

En mus i en burk vaniljsocker
Efter att ha pustat ut ordentligt övergick vi till att göra energiexperiment. Bland annat pratade vi om energiomvandlingar med hjälp av Ballongbåtar (sidan 228 i pärmen), Tvåbollsraketer (sidan 173) och skrämmande Skallerormsägg (sidan 176). Det experiment som väckte allra mest förundran var dock Energiburken (sidan 158). Burken såg vid första anblick ut som ett vanligt paket vaniljsocker, men när man rullade den över golvet betedde den sig minst sagt märkligt. Varför? Var kommer rörelseenergin ifrån? Är den fylld med slime? Eller har någon stängt in en mus i burken? Testa övningen själv, så får du se!

ballongbåt - Kopia

Ekologiska fotavtryck över skolgården
Framåt eftermiddagen gav vi oss ut i den bleka höstsolen för att prova övningen Fotspår från Simnet. Det är en inte-nudda-marken-lek, där man ska ta sig över skolgården genom att stå på A3-papper. Vi delades in i lag som fick allt från fyra till tio papper. Ulrikas instruktioner var enkla:
”Ni ska alla ta er över till andra sidan och ni får inte trampa utanför pappersarken. Klara färdiga gå!”.
Snacka om kaos hos laget med fyra papper! De kämpade och kämpade, utan att lyckas, ända till ett av lagen med många papper faktiskt började dela med sig av sina resurser. Det var dock ingen som överhuvudtaget insåg att vi alla kunde hjälpas åt i ett och samma lag – en intressant utgångspunkt för diskussioner om ekologiska fotavtryck, begränsade naturresurser och rättvisa!

DSC_0122

Ny övning i Energifallet
Till sist vill vi avsluta med ytterligare ett tips: håll koll på Energifallets hemsida. Snart kommer nämligen en helt ny övning för årskurs f-3. Den heter Energitjuvskull, och är en fartfylld lek från Energiutmaningen som handlar om hur man gör för att bli energismart. Spana på energifallet.se om några veckor!

 

Vill du kontakta Anna Bengtsson? Mejla henne på anna.bengtsson@naturskyddsforeningen.se

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.