Tre långlivade skolmyter

DSCF4402

Är det sant att elever tycker att naturvetenskap är tråkigt? Är det verkligen besvärligt att införa mer veggomat i skolmatsalen? Och måste utbyten mellan skolklasser i olika länder innebära långa och dyra flygresor? Tack vare konferensen Hållbar utveckling i ett globalt perspektiv i skola och förskola kan vi nu presentera svaren. Häng med!

Över hundra lärare på plats i Linköping
Konferensen, som arrangerades av LHU-nätverket, KNUT-projektet, Linköpings kommun och Den Globala Skolan, ägde rum i ett höstgult Linköping under slutet av förra veckan. Där hade över hundra lärare samlats för att delta i spännande föreläsningar och workshops om lärande för hållbar utveckling. Bland annat höll vi i en rafflande Energifalletworkshop med värderingsövningar och intensiva diskussioner. Det mest intressanta av allt var dock att tre långlivade skolmyter spräcktes: myten om att elever tycker att naturvetenskap är ointressant, myten om att det är svårt att införa mer vegetarisk skolmat och myten om att internationella skolutbyten kräver långa flygresor.

Elever vill veta mer om drömmar och tyngdlöshet
Den första myten krossades av Anders Jidesjö, forskare vid Linköpings universitet. Han berättade om sitt arbete, som har visat att unga visst är intresserade av naturvetenskap och teknik. När elever själva får rangordna olika ämnesområden efter sitt intresse hamnar nämligen Varför vi drömmer när vi sover och vad drömmarna betyder och Hur det känns att vara tyngdlös i rymden högst bland flickor respektive pojkar. På topplistan finns även områden som rör hur man ska äta, hur man ska träna och möjligheten till liv på andra planeter – ämnen som alla går finfint att koppla till naturvetenskaplig undervisning. Enligt Anders beror ointresset för de naturvetenskapliga ämnena på att dagens undervisning sällan utgår från det som unga verkligen vill lära sig. Genom att i större utsträckning ta avstamp i vad som är viktigt i dagens samhälle, och som ligger nära eleverna, kan undervisningen bli mycket mer relevant och intressant. Och då kommer kunskaperna på köpet!

Hux flux blev maten vegetarisk
Den andra myten spräcktes av Annika Piirimets, intendent på Pilgrimsskolan i Stockholm, när vi under Energifallets workshop diskuterade svårigheter med att införa mer veggomat i skolmatsalen.
”Jag sa till köket att börja laga mer vegetarisk mat, men sen berättade jag det inte för någon annan. Det var ingen som märkte något och inte heller någon som klagade”, berättade Annika.
Lätt som en plätt! Nu serverar skolan enbart vegetarisk mat en tredjedel av dagarna, vilket är betydligt oftare än på många andra ställen.

DSCF4412

Internetplattform fixar idéutbyten
Den sista myten krossades av Johanna Lund Rockliffe och Mathias Demetriades från Den Globala Skolan. De tipsade om verktyget eTwinning, som är en plattform för samarbeten mellan skolor runt om i Europa. Med hjälp av sidans sökmotor kan man hitta massor av intressanta projekt och skolutbyten att delta i över Internet. Om man till exempel söker på Grekland och Energy hittar man flera grekiska klasser som vill utbyta idéer om framtidens transporter och om hur vi kan bli energismarta. Kul!

Häpp! Då var alla myter krossade och vi ser redan fram emot nästa års konferens om lärande för hållbar utveckling!

 

Vill du kontakta Anna Bengtsson? Mejla henne på anna.bengtsson@naturskyddsforeningen.se

Kommentera

One thought on “Tre långlivade skolmyter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.