Utbildning för en hållbar värld

Att världen utvecklas på ett hållbart sätt, det vill väl alla? Det kan kännas som en enorm utmaning, det finns himla mycket att ta tag i och vända rätt. Men vi på Naturskyddsföreningen i skolan skulle ändå vilja basunera ut att: Hallå världen, det är möjligt!

I för- och grundskolan befinner sig alla barn mellan sex och femton år. Om ett par decennier är det dem som har tagit över förvaltandet av naturens resurser, ansvaret i samhällsinstitutionerna och ska få det hela att hålla ihop. De har dessutom fått ärva en rejäl klimatutmaning. (Tack förfäder, schysst, verkligen). Om det är någonstans det är viktigt att integrera hållbart tänkande och agerande så är det just i skolan.

FN har hajat grejen. FN-organet UNESCO utsåg 2005-2014 till årtiondet för utbildning för hållbar utveckling. Som en fortsättning på detta årtionde har de nu bestämt att införa en global handlingsplan för utbildning för hållbar utveckling.

Läroplanen hänger med. På åtskilliga ställen står hållbar utveckling med. Bland annat står det: ”Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.”.

Skolverket vet. De säger att skolorna har ett tydligt uppdrag att bidra till en socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar utveckling.

Massor av organisationer, institutioner och aktörer har understrukit vikten av hållbarhetsperspektivet i undervisningen. Men har skolan fått rättvisa förutsättningar för att kunna hänga med?

Nix pix, visar Naturskyddsföreningens undersökning. Var fjärde kommun uppger att de inte ger tillräckligt stöd till skolorna för att nå målen i hållbar utveckling. Sex av tio kommuner saknar strategier för skolornas arbete med hållbar utveckling. Nästan varannan kommun menar att staten inte tar tillräckligt ansvar i att ge direktiv och uppföljning.

omslag rapport

Läs mer om stöd till hållbarhetsundervisningen i Svante Axelssons (Naturskyddsföreningens generalsekreterare) nyligen publicerade artikel i Lärarnas Nyheter.

Vi på Naturskyddsföreningen ser och förstår utmaningen, och vi kämpar på olika sätt för att stödja, peppa och uppmärksamma hållbar utveckling i utbildningen för skolor, stat, kommun och allmänhet. Vi erbjuder gratis läromedel och fortbildningar som passar debutanten i hållbarhetsundervisningen, likväl som den vane hållbarhetsräven som vill bredda perspektivet ytterligare.

Vem du än är så kan du hitta något fiffigt, nyttigt och skojigt till din undervisning hos Naturskyddsföreningen i skolan.

Kommentera

2 thoughts on “Utbildning för en hållbar värld

  1. Mycket trist att, som ni skriver: \”sex av tio kommuner saknar strategier för skolornas arbete med hållbar utveckling.\” Bra att ni och andra organisationer som Svalorna handlar praktiskt för att föra in frågan om hur samhällets relation till naturen kan bli mer hållbart, t ex med att föra in begrepp som ekologiska fotavtryck!(lite synd att det ska behövas…).

    • Hej Kent, den här kommentarsfunktionen är inte den bästa, kommentarerna syns bara i sidopanelen och antalet syns bara överst i blogginlägget – vi måste göra detta bättre…

      Det har inte gått ut något tydligt \”påbud\” från staten att det är viktigt att jobba med dessa frågor, men om man läser läroplanen ordentligt så är det väldigt tydligt att skolorna ska arbeta med hållbar utveckling i undervisningen. Det står massor om hållbar utveckling i läroplanen, inklusive i de övergripande kunskapsmålen. Naturskyddsföreningen intensifierar nu arbetet med att vara en blåslampa för att detta genomförs, bl a genom att uppvakta alla partier med frågan om att ge Skolinspektionen ett särskilt uppdrag att utvärdera hållbar utveckling i undervisningen. mvh Helena Lundmark, projektledare Energifallet

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.