“Vadå, har ni inga paljetter?”

Ringstorpsskolan i Helsingborg har beslutat att ha ett enda prioriterat mål under läsåret 2019-2020; “Hållbar Utveckling”. Naturskyddsföreningens medarbetare Marie Hannerstig har träffat två slöjdlärare som tar hållbarhetsarbetet på allvar. 

–  Vårt arbete handlar inte om att checka av en ruta, utan om att vi som människor måste ändra oss. Det gör vi genom att förändra saker på plats, säger David Granell som tillsammans med Eva Skjöth undervisar i textil- och trä-och metallslöjd.

David och Eva har ett nära samarbete och undervisar eleverna i samma sal. Slöjdmaterialet är organiserat från mjukt till hårt och på väggarna sitter exempel på material som är märkta “OK” respektive “Ej OK”. De strävar efter att ha naturmaterial, helst närodlat och etiskt hållbart så långt det är möjligt. 

– Är materialen inte hållbara ska det framgå så att eleven kan se det, berättar Eva. Hon menar att det skapar intressanta diskussioner och möjligheter att tala om material på ett helt annat sätt. Eleverna ställer till exempel frågor om fleece och varför bomull hänger på båda väggarna. 

David berättar att historia vävs in som en naturlig del av slöjdämnet. Till exempel använder eleverna benlim, samma typ av lim som indianer använde vid pilbågstillverkning. Plast och lim med lösningsmedel har plockats bort ur slöjdsalen. Om eleverna vill ha färg på sina tyger får de färga med lökskal, avocado och rödbeta. För trämaterial används linolja och bets. Deras bets består i stort sett bara av pigment och vatten och innehåller inga farliga ämnen. 

– Jag brukar doppa fingret i linoljan och smaka på det. Det skapar alltid reaktioner, säger David och skrattar. 

 Många andra slöjdlärare är nyfikna på David och Evas arbetssätt. Det som fått flest reaktioner är indelningen av material från mjukt till hårt och att färgade tyger och plastmaterial inte alls används . 

– “Vadå har ni inga paljetter?” är en fråga vi fått från andra slöjdlärare. Men det är inget eleverna har reagerat på alls faktiskt, berättar Eva Skjöth.

Mer inspiration till hur man kan arbeta med hållbar utveckling i skolan hittar ni här!