Vindsnurror, tigrar och energismarta familjer

vindsnurror o tjej

Agnes Vungi, aktiv i Naturskyddsföreningens Jönköpingskrets, gör just nu sin praktik på föreningens rikskansli. I förra veckan besökte hon Björkö skola, där alla eleverna jobbar med Energifallet. Här berättar hon om hur det gick till!

Energifallet på det småländska höglandet
Björkö skola ligger i ett litet samhälle på småländska höglandet. Där finns ett låg- och mellanstadium, en förskola och ett fritidshem. Alla låg- och mellanstadieklasser har precis börjat jobba med Energifallet, och lärarna tycker om att övningarna kan användas inom olika ämnen och att klasserna kan arbeta tillsammans med andra klasser.

När jag kom till skolan hade klass 1-2 just gjort övningen Vi undersöker – hur många gånger öppnas kylskåpet? hemma genom att energispana och dra streck för varje gång någon i familjen till exempel öppnat kylskåpet, startat bilen eller haft teven påslagen i en timme. Hela klassens streck sammanställdes och det blev en hel del streck. I övningen Energismarta familjen fick eleverna sedan rita förslag på hur de kunde spara energi hemma hos sig. Ett smart tips var att stänga av stand by-knappar på olika apparater och att tvätta när tvättmaskinen är full och inte halvfull. Sen var lektionen slut, men läraren Anna berättade att nästa dag skulle barnen få förklara om sina energismarta tips för varandra.

20131113_105342

Tigrar och kall fusion
Klass 3-4 och 5-6 började istället sin lektion med att fundera kring vad det var för olika energiformer som var inblandade när läraren Carin först klev upp på en pall och sen hoppade ner, och sedan släckte ner och tände ljusen i ett änglaspel hon rotat fram ur sin jullåda hemma. Att kliva upp på en pall kräver rörelseenergi som kommer från energin i maten hon ätit. Att hoppa ner från pallen ger lägesenergi. Och ljusen brinner genom kemisk energi från stearinet, som blir till värmeenergi som får snurran att rotera, och då har rörelseenergi uppstått.

Sedan pratade klasserna kring bildspelet Tankar om energi. Varifrån kommer energin och vart tar den vägen? Den mesta energin har sitt ursprung från solen, kom de fram till. Växterna kan växa tack vare solen, djuren betar växterna, och sedan äter vi djuren. Men ingen äter människan. ”Jo, det kan hända att en tiger kommer och äter människan”, sa en kille. ”Ja, men det händer nog inte så ofta”, menade några andra.

Diskussionen fortsatte kring olika energikällor och vilka av dem som kan ta slut och vilka som inte kan det. Några av barnen hade tankar om framtidens energi och hur den kommer att framställas. En tjej berättade om kall fusion som teknik för att framställa energi, och trodde att det skulle bli stort i framtiden.

vindsnurror

Klasserna fick sedan göra sina egna minivindkraftverk i form av vindsnurror med hjälp av övningen Uppfinnaren. Det blev riktigt snygga snurror och dessutom var de energismarta. I stället för nya blompinnar tog de nämligen återanvända pinnar som tidigare använts till odling!

Björkö skola kommer att fortsätta jobba med Energifallet i flera veckor till. Många har redan nu väldigt bra koll på hur man är energismart och håller med om att ”En kan inte göra allt, men en kan göra något!”.

Vill du kontakta Agnes Vungi? Mejla henne på agnes.vungi@naturskyddsforeningen.se

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.