Alla hjärtans dag – romantik eller konsumtionspanik?

Alla hjärtans dag är en mycket gammal tradition som har sitt ursprung i den katolska kyrkan, där helgonet Valentinus firades redan på 400-talet. Den romantiska kopplingen uppkom under medeltiden, där unga, förälskade i England och Frankrike firade den 14 februari med lekar för att hitta en partner. Flera hundra år senare kom traditionen med kärleksbrev, rim och dikter, och fina, utsmyckade kort till den käraste.

I Sverige, däremot, introducerades Alla hjärtans dag först 1956, som en kommersiell dag, då varuhus som Nordiska Kompaniet (NK) försökte importera den amerikanska seden med presenter, blommor, hjärtformat godis. Det gick trögt i början, först under 1990-talet tog firandet fart. Att många företag använder Alla hjärtans dag för att sälja på oss onödiga prylar är något vi har vant oss vid. Gärna ska vi få lite dåligt samvete om vi inte köper en present (helst flera) till den vi tycker om.

alla_hjartans_shopping

Foto: heatheronhertravels.com.

Lektionstips: Diskutera konsumtionshysteri

I Energifallets övning Onödigaste prylen (7-9) letar eleverna efter den onödigaste prylen de kan hitta och argumentera för att just deras pryl är onödigast genom att undersöka sambandet mellan prylar, identitet, resursanvändning och hur det hänger ihop med samhällsekonomin. I den här versionen kan eleverna leta efter onödiga prylar som marknadsförs just kring Alla hjärtans dag:

  1. Diskutera bakgrunden till Alla hjärtans dag. Vad är syftet med dagen och för vem finns den till? Hur firades dagen förr och hur firas den nu? Varför har firandet förändrats? Var är bra och vad är problematiskt med hur vi firar Alla hjärtans dag i Sverige? Finns det länder som firar på ett annat sätt?
  2. Låt eleverna söka på fraser som ”Alla hjärtans dag-present” och/eller leta på shoppingsajter, som t.ex. Coolstuff, Bluebox och Roliga prylar, för att hitta riktigt onödiga Alla hjärtans dag-prylar.
  3. Eleverna ska sedan leta argument för varför deras pryl är den allra onödigaste. Till sin hjälp har de lektionsupplägget, som innehåller diskussionsfrågor kring resursanvändning, användbarhet, identitet och samhällsnytta.
  4. Anordna en tävling där eleverna får argumentera varför just prylen de har valt är den onödigaste.
  5. Utse vinnare i kategorierna onödigaste Alla hjärtans dag-prylen och bästa argumentationen.

Lycka till!

PS: För många elever är Alla hjärtans dag en av årets jobbigaste dagar

> Organisationen Friends har tips på hur man kan fira Alla hjärtans dag på ett sätt så att alla känner sig uppskattade.

 

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.