Energifallet träffar aktiva i Naturskyddsföreningen

Den 13 juni, i samband med Naturskyddsföreningens riksstämma i Örebro, höll Energifallet en träff  för föreningens medlemmar. Deltagarna kom från Övertorneå i norr till Ängelholm i söder och var alla på hugget att diskutera skolans roll för hållbar utveckling och framtiden för digitala läromedel.

Vilken är skolans roll för hållbar utveckling?

rapporten

Med utgångspunkt i vår rapport Hållbar utveckling i skolan – var god dröj startade vi en livlig diskussion om hållbar utveckling i skolan och hur Naturskyddsföreningen kan stötta kommuner och skolor i arbetet med hållbar utveckling. Alla var överens om att det är mycket viktigt att barn redan i unga år får en förståelse för hur vi människor påverkar planeten vi bor på och vad vi som behöver göra för att skapa en hållbar utveckling.

”Det räcker inte med temadagar”
Niklas Johansson, ordf. i Piteåkretsen tryckte på vikten av att hållbar utveckling ska genomsyra skolundervisningen Detta för att tänkesättet ska fästa sig tidigt och bli det normala för eleverna. Detta står ju faktiskt i läroplanen, men enligt vår rapport fungerar inte det arbetet i verkligheten.

”Det kan inte bara hänga på eldsjälar – alla måste med på båten och därför är det avgörande att strukturerna för undervisning förändras
ansåg Mattias Johansson, ordf. Övertorneåkretsen.

Flera tog med sig ett exemplar av rapporten hem till sin krets för att trycka på för politiska beslut för hållbar utveckling i hemkommunernas skolor. Kul tycker vi!

Energifallet sprids genom föreningens engagerade medlemmar

Flera av deltagarna berättade om sitt engagemang för skolfrågor och det visade sig att flera själva hittat Naturskyddsföreningens läromedel för grundskolan, Energifallet, och tipsat andra om det. Kerstin Haraldson från Kalixkretsen berättade att hon träffat kommunens rektorer och introducerat dem till Energifallet. Christina Styrén från Partillekretsen har tagit med Energifallet till sina barns lärare. Jenny Olsson från Haningekretsen har blivit inbjuden till gymnasiet för att prata hållbar utveckling. Hon tycker att de som är aktiva i föreningen gärna kan besöka skolor och dela med oss av sin kunskap.

Är framtidens läromedel digitala?

Energifallet playUnder träffen diskuterade vi också digitaliseringen av läromedel och undrade om webbaserade läromedel ska ersätta tryckta i framtiden. Diskussionen väckte många tankar. Vissa tyckte att de själva lär sig bäst när de läser böcker av papper, andra ser hur deras barnbarn vant handskas med läsplattor och tänkte att det kanske är självklart för dem att använda digitala läroböcker. Det finns fördelar med att inte trycka upp saker som snabbt blir inaktuella, men samtidigt en risk att digitala läromedel försvinner i bruset på nätet när det inte finns en tryckt kopia av ”boken” på varje lärares skrivbord.

Alla var ändå överens om att Naturskyddsföreningens läromedel ska vara digitala och att det finns många fördelar med den digitala formen; Vi kan lätt uppdatera övningarna och anpassa dem till den återkoppling vi får från lärare, vi kan länka direkt till digitala verktyg anpassade för övningarna och alla övningar ligger lättillgängliga för den som vill använda dem i undervisningen eller sprida dem till fler.

Det är mycket värdefullt för oss på Energifallet att få höra våra medlemmars åsikter om vårt arbete. Vi är glada att de tycker att vi är på rätt spår med det digitala formatet och vi fortsätter att utveckla Energifallet.se så att övningarna blir ännu bättre och roliga att använda.

Soliga hälsningar
/Sanna Dufbäck, Kommunikatör för Energifallet