Energifallet i Växjö – Tekniklärarhäng och kretsklureri

Energifallets Agnes, Johline och energitjuvarna har varit i Växjö och härjat runt på CETIS’ konferens om teknikundervisning. Det byggdes ballongbilar och testades solceller och diskuterades hur det nästan i all oändlighet går att arbeta vidare kring dessa övningar. Hur kom frukostmackans energi in i ballongen och fick den att driva bilen framåt? Hur kan solceller användas på avlägsna platser där inget elnät finns? Hur kan en twist på teknikundervisningen få eleverna intresserade av att utbilda sig vidare inom ingenjörs- och naturvetenskapsområdet, och vara med och ta fram framtidens tekniska lösningar som är både lönsamma, rättvisa och hållbara?

ballongbilsrejsvaxjo

Här testade låg- och mellanstadielärare ballongbilarna de själva just konstruerat.

solcellvaxjo

Högstadielärarna provade att driva en liten propeller med hjälp av solceller.

Agnes från Energifallet passade också på att hänga lite med Naturskyddsföreningen i Växjö. Det dök upp nya idéer om hur det går att engagera sig för en hållbarare skola.

En kille i kretsen är riktigt vass på det här med ängar. Det är en fantastisk kunskap som är ganska sällsynt, men som är väldigt viktig och intressant och som undervisningsmässigt går att jobba kring på många sätt. Ängsskötsel är på många platser en del av kulturarvet och de ängar som finns kvar är mycket intressanta när det gäller biologisk mångfald. När skolan jobbar med historia eller biologi vore det ju fenomenalt om det fanns en ängsexpert att fråga!

En annan kretsmedlem berättade att hon är haj på att laga och återanvända kläder. En idé som dök upp var att man kan hjälpa skolan att ordna en klädbytardag. Eller berätta om hur knasigt det står till med bomullsplantagen och textilproduktionen, men att det finns miljö- och rättvisemärkta textilalternativ. Och att man faktiskt laga eller sy om sina kläder. Och att det går att hitta riktigt schyssta grejor på second hand. I framtiden kanske vi gör kläder av sopor? Återanvända, återskapa, återvinna. Det skulle kanske kunna vara något för textilslöjden, hemkunskapen eller samhällskunskapen?

Om skolan jobbar med konsumtion och livsstil kan man hjälpa till att ordna en prylbytardag och byta bort pjäxor, frimärkssamlingar och regnkläder, eller vad man nu har för fullt funktionsdugliga grejor som bara ligger och skräpar i förrådet. Då kan man också passa på berätta om hur ologiskt det är med oekologiskt. Har man tillgång till en jätteräkkostym eller banankostym så blir det extra festligt att berätta om Anti-Scampi och Eko-reko mat.

Det finns en enorm sakkunnighet inom alla möjliga områden i kretsarna, det är fantastiskt! Kan ni komma på fler skolaktiviteter?

Är du lärare? Kolla med den lokala Naturskyddsföreningen om ni kan samverka när ni jobbar med djur, natur, kulturhistoria, energi, klimat, konsumtion eller hälsa.

Är du med i Naturskyddsföreningen? Vad är ni bra på i den lokala kretsen? Har ni en expert på blötdjur? Har ni någon som kan allt om permakultur eller stadsodling? Någon som kan förklara ekosystemtjänster på ett megabra sätt? Brinner någon för energiteknik och kan berätta om det? Känner ni en eko-bonde som vill ha studiebesök?

Lärare är ju himla fantastiska och helsmarta typer, men det är ju ganska knepigt att kunna allt om allt. Ni kan göra det tillsammans. Kan ni kanske hjälpa er skola att få in dessa viktiga och intressanta saker i undervisningen? Komma dit och berätta. Eller tipsa om Naturskyddsföreningens, skrifter, rapporter, läromedel och fortbildningar. Vara med på en temadag. Bjuda in klassen på en kretsaktivitet.

Varfördådå? Tja, för att det är skoj och givande. Och för att skapa naturkänsla, kunskap, handlingskraft och engagemang hos barnen. De där som ska fortsätta driva den lokala Naturskyddsföreningen (och ja, samhället och världen och sådant där) en dag. Kanske får ni en och annan lärare att få upp ögonen för miljömärkta textilier eller en och annan förälder att få upp öronen för fågelkvitter.

Lycka till! Hör gärna av er till agnes.vungi@naturskyddsforeningen.se om ni har gjort något tillsammans med skolan, eller bara undrar hur i hela friden man kan gå tillväga!

Kommentera

3 thoughts on “Energifallet i Växjö – Tekniklärarhäng och kretsklureri

  1. Som ni skriver ”Lärare är ju himla fantastiska och helsmarta typer, men det är ju ganska knepigt att kunna allt om allt”. Och detta gäller speciellt inom miljöområdet, eftersom samhällets relation till naturen omfattar så himla mycket. Det är bra att Naturskyddsföreningen och andra organisationer, som t ex Svalorna, går in och hjälper skolorna. Och som ni föreslår i denna artikel att än fler ska kunna komma in i skolorna för att hjälpa till och berätta om hur vi kan nå en mer hållbar värld.

    • En teknisk detalj: nu blev det en litet fel på länken i kommentaren ovan (ett mellanslag för mycket, vilket gör att länken inte alls fungerar). Då kan man/jag inte gå in och ändra detta. Hade ni använt er av Disqus system för kommentarer så hade jag själv kunnat rättat till felet. (och så finns det andra fördelar med Disqus, som t ex att det är lättare för er och de som skriver kommentarer att få \”koll på\” inläggen).

      • Hej Kent, jag ska ta detta vidare till vår webbavdelning. Jag håller med om att kommentarerna inte fungerar som man skulle önska. Med vänlig hälsning, Helena Lundmark projektledare Energifallet

Kommentering är stängd.