Höjd bensinskatt. Bra eller dåligt?

Regeringen vill höja bensinskatten med 44 öre i budgetpropositionen för 2016 för att minska mängden fossila bränslen i transportsektorn. Alla gillar inte förslaget. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson tycker till exempel inte att det är en lämplig tidpunkt just nu.
> Läs mer t.ex här eller här.

Vi på Naturskyddsföreningen tycker att det är oerhört viktigt att politikerna agerar nu för att förhindra ytterligare koldioxidutsläpp. Vill att vi genomför en snabb omställning till hållbara system för energi, transporter och livsmedel.
> Läs mer om Naturskyddsföreningens åsikter här.

Vad tycker dina elever?

I Energifallets övning Så tycker jag för 4-6 och 7-9  får eleverna testa att ta ställning till energi- och klimatrelaterade påståenden och frågor i olika varianter på värderingsövningar. Övningen täcker frågor om transporter, mat, konsumtion och mycket mer.

Här är några exempel på påståenden som passar bra att diskutera i klassrummet med anledning av regeringens besked. Klicka på bilderna nedan för att komma direkt till hela övningen på Energifallet.se.

Fyra_horn_liten4-6  Fyra_horn_liten7-9

> Till Så tycker jag 4-6                              > Till Så tycker jag 7-9

Stå på linjen

Lägg ut lappar på golvet med siffror från 1 till 4. Låt eleverna ta ställning till olika påståenden genom att ställa sig vid en siffra. 1 betyder att du inte alls håller med och 4 betyder att du absolut håller med.

För åk 4-6:

  • Bilar borde förbjudas.
  • Politikerna är energismarta.
  • Att åka bil är bättre än att cykla.
  • Det spelar ingen roll vad vi i Sverige gör.
  • Det spelar roll vad jag gör.

För åk 7-9:

  • Vi i västvärlden måste ändra vår livsstil för att göra en hållbar utveckling möjlig.
  • Politiska beslut krävs för förändring.
  • Vi kan klara oss utan fossil energi.
  • Alla länder har lika stort ansvar för att stoppa klimatförändringarna.
  • Även de förnybara energikällorna påverkar miljön.
  • Vi i Sverige har gjort tillräckligt för att försöka stoppa den globala uppvärmningen.
  • När vi bytt till förnyelsebara bränslen kan vi köra bil med gott samvete.

Heta stolen

I den här övningen sitter hela gruppen på stolar i en ring med en ledig stol. Den som leder övningen läser upp ett påstående och de som håller med reser sig och byter plats. De som inte håller med sitter kvar och de som inte bestämt sig sätter sig på händerna. Fråga gärna efter varje påstående om någon vill förklara sitt ställningstagande och prata om de olika tankarna.

För åk 4-6:

  • Att flyga är bättre än att åka tåg.
  • De som bestämmer borde tänka mer på klimatet.
  • Jag försöker vara så energismart jag kan.

För åk 7-9:

  • Jag kan avstå från resor med flyg under semestern.
  • Alla måste försöka använda mindre energi.
  • Kollektivtrafiken ska vara gratis för alla.
  • Alla måste få köra så mycket bil de vill.
  • Jag kan tänka mig att gå eller cykla till skolan för miljöns skull.

 

Energifallet är Naturskyddsföreningens läromedel för hela grundskolan. Materialet består av övningar med filmklipp, faktaunderlag, inspirerande bildspel och ett roligt och praktiskt redskap för dokumentation, ”Klassens Energibok”. Materialet är anpassat för F-3, 4-6, 7-9 och passar även att använda och inspireras av för fritidsverksamhet. Allt material hittar du gratis och nedladdningsbart på www.energifallet.se

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.