Två Förbifart Stockholm i den Gröna klimatfonden

Det kan vara svårt att hänga med i svängarna kring Förbifart Stockholms vara eller icke vara. Idag känns det dock som den sista politiska stenen har vänts när regeringen meddelar att bygget återupptas. Beskedet är en stor förlust i arbetet för en hållbar utveckling.

För mindre än en vecka sedan samlades världen i Lima för de årliga klimatförhandlingarna. Det har vi bloggat flitigt om. Alla underströk där hur allvarligt läget är och framhävde att utsläppen måste minska. Vi måste ställa om. Det går om vi satsar våra resurser rätt. USA:s utrikesminister Kerry poängterade vilka affärsmöjligheter som öppnas. Det är världens chans.

Det är därför djupt tragiskt att politikerna i Sverige beslutar i motsatt riktning. Medan världen är överens om att vi behöver minska utsläppen bygger Sverige Förbifart Stockholm. Det är inte att gå före och visa vägen.

En ytterligare referens till Lima är att klimatfinansieringen ofta framställs som en knäckfråga i förhandlingarna. Alltså att de rika länderna ska bidra till projekt så att fattigare länder klarar oundvikliga klimatförändringar bättre och kan minska sina utsläpp genom förnybar energi och energieffektivisering. Den Gröna klimatfonden har skapats för detta och förhandlarna i Lima var nöjda med löften om 10 miljarder dollar till fonden. Det är mycket pengar, men motsvarar bara två Förbifart Stockholm (!).

Jämförelsen pekar naturligtvis på att de rika länderna måste satsa mer på den Gröna fonden, men ger också perspektiv på hur mycket pengar vi nu satsar fel. Infrastrukturpengarna måste läggas på kollektivtrafik och järnväg så att vi får ett klimatsmart transportsystem. Förbifarten leder åt andra hållet. Vi tar inte chansen.

Vi fick en riktig raket genom vårt inlägg häromdagen om Förbifarten på hemsidan http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/4-absurda-saker-du-inte-visste-om-forbifart-stockholm. Facebooksinlägget som länkar dit hade efter två dygn nått över 300 000 personer, 23 200 hade klickat på inlägget och 2 600 gillat det. Hemsideinlägget hade gillats av 5 900. Det är glädjande att det finns ett motstånd mot detta helt vansinniga vägbygge.

Det är obegripligt att det är så få som fattat vad det handlar om. Hur mycket pengar vi satsar på ett projekt som leder i fel riktning. Expressens ledare är en av få som har fattat: ”Notan för förbifarten tas av våra barnbarn” http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/notan-for-forbifarten-tas-av-vara-barnbarn/.

Enligt Trafikverkets nuvarande skakiga finansieringsplan ska räntorna betalas till år 2056. Det är 42 år, men kanske blir det ännu längre. Tanken svindlar!

Kommentera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.