Bonus–Malus för effektivare bilar

I veckan fick vi en liten debatt i GP om Bonus-Malus tillsammans med en kanske lite oväntad partner. Det började med att vi vill införa ett bonus-malus system liknande det som finns i Frankrike:

8/11: ”Motormännen och Naturskyddsföreningen förespråkar ett bonus-malussystem med registreringsskatt framför Alliansens gamla förslag med en höjd fordonsskatt. En registreringsskatt ger ett starkt incitament att vid nybilsköp välja en mer utsläppssnål bil. Det kommer kraftigt att styra om fordonsparken i en mer klimatsmart riktning.”

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2541441-skatt-pa-nya-bilar-bast-for-miljon-och-bilisterna

BilSweden anade att man då inte får sälja så många stora bilar och svarade:

11/11: ”Under perioden 2005-2012 sjönk koldioxidutsläppen från nya bilar med 18 procent i Frankrike, medan utsläppen för EU-snittet sjönk med 19 procent. I Sverige sjönk utsläppen, under motsvarande period, med hela 30 procent! Att då hävda att ett system med registreringsskatt kraftigt kommer att styra om fordonsparken i en mer klimatsmart riktning är därför fel.”

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2543455-en-klimatsmart-fordonspolitik

Men BilSweden glömde att trots den rejäla förbättringen är svenska bilar fortfarande törstigare än franska:

13/11. ”Både vi och Bertil Moldén gläds åt den snabba minskningen av koldioxidutsläpp för nya bilar i Sverige. Men när han jämför med den procentuellt sämre utvecklingen i Frankrike åker han i diket. Frankrike har mycket klimatsmartare nybilar än Sverige: 2012 släppte nya bilar i Frankrike ut 126 gram per kilometer, mot 136 gram i Sverige. Sverige blir snabbt bättre men det är lättare från en sämre position.

Vi är övertygade att Sverige går snabbare fram med en bonus-malus som verkar vid köptillfället, som de har i Frankrike och flera andra länder. En rejäl bonus till klimatsmarta bilar och en avgift (malus) till de bränsletörstiga. Enkelt och tydligt för alla som vill köra klimatsmart.”

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2546315-valet-av-nya-bilar-viktigast-att-paverka

Nu hoppas vi på ett tufft förslag från regeringen, som går igenom Riksdagen. Centern har ju gillat bonus-malus tidigare!

 

 

Kommentera

One thought on “Bonus–Malus för effektivare bilar

  1. Se på också på Norge där man styr nybilsköpare mot elbilar och hybridbilar genom ett avgiftssystem som premierar miljövänliga bilar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.